Poljin 1/2021 on ilmestynyt!
Uusin Poljin-lehti tarjoilee ajankohtaisen ja innostavan kattauksen pyöräliikenteen ja pyöräilyn edistämisen asiaa. Aiheina muun muassa pyöräilyn nousu, pyöräliikenteen uusi suunnitteluohje, sähköpyörien myynnin huikea kasvuvauhti, kansainvälisen Pyöräilyn naisverkoston perustaminen, Fiksusti kouluun -ohjelma ja pyöräilyyn kannustaminen kaikkina vuodeaikoina uuden Pyöräilyvuosi.fi -sivuston avulla. Lue verkkolehti täällä.
Pääkirjoitus: Pyöräilybuumi. Pyöräliikenne ja pyöräily lähes kaikissa muodoissaan elää nyt vahvaa nousukautta Suomessa, suuressa osassa muuta Eurooppaa ja ainakin osittain myös Pohjois-Amerikassa. Pyöräilymäärät, polkupyörien myynti, investoinnit pyöräliikenteen infrastruktuuriin ja pyörämatkailun nousu ovat mittareita, joista moni osoittaa tällä hetkellä kaakkoon. Mistä tämä kokonaiskuva muodostuu ja miten myönteisestä muutoksesta saadaan kestävää?
Uusi pyöräliikenteen suunnitteluohje − laatua ja oikeita ratkaisuja. Uusi tieliikennelaki toi paljon muutoksia pyöräliikenteeseen. Merkittävimpiä näistä ovat yksisuuntaisen pyöräliikenteen korostaminen, uudet pyöräliikenteen väylätyypit, pyörätien jatkeen uudet käyttöperiaatteet, uudet polkupyöräopastimet liikennevaloihin sekä väistämiseen liittyvät uudet säännökset ja liikennemerkit. Kaikkien kuntien käyttöön tarkoitetun ohjeen avulla voimme nyt todella nostaa pyöräliikenteen ratkaisujen laatutasoa ja päästä asetettuihin tavoitteisiin pyöräliikenteen määrän, sujuvuuden, turvallisuuden ja houkuuttelevuuden osalta. Tämä on lähes pakollista luettavaa kaikille pyöräilyn edistäjille. Poljin-lehden neljän aukeaman artikkelissa avataan ohjeen keskeisin anti ja sitä voi mukavasti täydentää katsomalla anti kahdesta hyvästä koulutustilaisuudesta, jotka järjestettiin aiheesta maaliskuussa. Tallenne julkaistaan lähiviikkoina Väyläviraston Youtube-kanavalla.
Sähköpyörien myynti Euroopassa siirtyi nopealle vaihteelle. Keväällä 2020 pandemian vuoksi koteihinsa jumiin jääneet miljoonat ihmiset ympäri maailmaa korvasivat autolla töihin ajamista pyöräilyn iloista nauttimisella. Vuoden kirkkain valopilkku oli sähköpyörien ennenkuulumaton kysyntä. EU-maissa myytiin noin 20 miljoonaa pyörää vuonna 2020, joista arviolta noin 20 prosenttia oli sähköpyöriä. Saksassa myytiin enemmän sähköpyöriä kuin täyssähkö- ja hybridiautoja koko Euroopassa. Suomikaan ei ole jäänyt tästä kehityksestä osattomaksi ja sähköistyvä pyöräliikenne tulee muuttamaan sekä markkinoita että itse pyöräilyä.
Women in Cycling – Pyöräilyn naisverkosto on perustettu. Yli 500 kuulijaa kokoontui keskiviikkona 24.2.2021 etäyhteyksien ääreen Women in Cycling -verkoston
ensimmäiseen julkiseen tapaamiseen. Verkoston takana on vaikuttava joukko pitkän linjan pyöräilytoimijoita – kaikki naisia. Lue Sanna Ojajärven silmiä avaava artikkeli miksi sukupuolella on väliä ja miten aihe näkyy käytännössä esimerkiksi asiantuntijatyössä, päätöksenteossa ja liikennesuunnittelussa.
LYHYET
Pyöräilyviikko siirretään – uusi ajankohta 28.8.- 5.9.2021. Pyöräilykuntien verkosto joutui siirtämään valtakunnallisen Pyöräilyviikon epävarman koronatilanteen takia toukokuusta elo-syyskuun vaihteeseen. Pääteema on tänä vuonna "Tervetuloa pyöräilijä" tukenaan 10 erilaista teemapäivää, jotka saavat varmasti riemastuttavia ilmenemismuotoja eri pyöräilykuntien tapahtumissa, viestinnässä ja muissa Pyöräilyviikon aktiviteeteissa. Katso lisätietoja täältä.
Pyöräilyvuosi.fi. Tammikuussa avattu Pyöräilyvuosi-sivusto toi toivotun lisän pyöräilyn edistäjille. Uusi sivusto kokoaa yhteen pyöräilyn edistämisen kampanjat sekä tarjoaa runsaasti vinkkejä ja aineistoja tapahtumien ja viestinnän suunnitteluun. Samalla sivusto kyseenalaistaa mielikuvat pyöräilykaudesta ja kokoaa yhteen pyöräilyä edistävät kampanjat, jotka kannustavat polkemaan ja nauttimaan pyöräilystä kaikkina vuodenaikoina.
Talvipyöräilykongressi onnistui etänäkin. Vuoden viilein tapahtuma eli kansainvälinen Talvipyöräilykongressi koettiin tänä vuonna etäyhteyksillä. Viva La Bike Boom – e-Global Winter Cycling Congress ei tästä hyytynyt. Moni asia oli ennallaan: konferenssiohjelma koostui asiantuntijapaneeleista, työryhmäesityksistä ja pyöräretkistä talvisissa kaupungeissa. Lopuksi kokoonnuttiin baariin. Pyöräretket koettiin virtuaalisina ja baari digimuodossa, mutta lämminhenkinen ja huumorintajuinen yhteisö toimi etäyhteyksienkin päästä. Ja mikä parasta, koko 2-päiväisen kongressin annin voi nauttia nyt myös jälkikäteen näiden linkkien kautta. Vinkki: katso myös huikean vilkas viestittely koferenssin chatissa.
E-Global Winter Cycling Congress Day 1
E-Global Winter Cycling Congress Day 2
Kilometrikisa ja Kävelykilometrikisa alkavat pian! Pyöräilykuntien verkoston järjestämä Kilometrikisa saavutti viime vuonna kaikkien aikojen ennätyksen osallistujamäärässä, 32 153 polkijaa ja 2 549 joukkuetta. Myös Kilometrikisa vaikutukset kulkutapoihin ovat viimeisimmän vaikuttavuuskyselyn perusteella suuret: 85 prosentilla vastaajista pyöräily oli korvannut muita matkoja, ja näistä 47 prosentilla henkilöautomatkoja. Mukana jälleen myös Suomen Punaisen Ristin Ketjureaktio-keräys, jolle poljettiin viime vuonna yli 100 000 euroa. Kilometrikisaa poljetaan 1.5.-22.9. ja Kävelykilometrikisaa tallataan 1.5.-31.10. Kävelykilometrikisan järjestävät HSL ja Traficom. Ilmoittaudu mukaan ja auta tekemään molemmissa kisoissa uudet ennätykset!
https://www.kilometrikisa.fi/
https://kavelykilometrikisa.fi/