Pyöräilyn edistämisohjelmat ja seuranta
Pyöräilyn edistämisohjelmat ovat yleistyneet Suomen kunnissa ja kaupungeissa viime vuosien aikana. Suomen suurimmissa kaupungeissa (yli 150 000 asukasta) pyöräilyä edistetään lähes poikkeuksetta laaditun ohjelman mukaisesti ja keskisuurissa (50 000–150 000 asukasta) kaupungeissa edistämisohjelmat alkavat olla jo varsin yleisiä. Ilahduttavaa on, että kiinnostus edistämisohjelmia kohtaan on kasvanut myös pienemmissä kaupungeissa sekä kunnissa ja niitä laaditaan huomattavasti aikaisempaa enemmän.
Kuntien omat edistämisohjelmat ovat tehokas keino kokonaisvaltaisen, pitkäjänteisen ja tuloksellisen työn varmistamiseksi ja osoitus kunnan sitoutumisesta ja halusta edistää pyöräilyä. Edistämisohjelman merkitys on ratkaiseva silloin, kun pyöräilyä halutaan edistää tavoitteellisesti, systemaattisesti ja pitkäjänteisesti.
Kunnossa kaiken ikää -ohjelma (LIKES) toteutti yhteistyössä Pyöräilykuntien verkoston ja Kuntaliiton kanssa laajan Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksen vuosina 2010 ja 2018, joissa osoitettiin alla listatut edistämisohjelmien hyödyt.
- Poliittiset päätökset pyöräilyn puolesta
- Korkeampi investointitaso
- Enemmän rahoitusta pyöräilyyn ylipäätään
- Enemmän henkilöresursseja
- Poikkihallinnollinen työryhmä tai vastaava
- Seuranta kunnossa
- Korkeammat pyöräilymäärät
- Pääreittien talvihoitoa tehostettu
- Asukkaat tyytyväisempiä olosuhteisiin
Paikallisia pyöräilyn edistämisohjelmia ohjaa vuonna 2018 julkaistu valtakunnallinen Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma. Pyöräilykuntien verkosto kannustaa jäsenkuntiaan pyöräilyn edistämisohjelmien laatimiseen ja avustaa tarpeen mukaan edistämisohjelman eri työvaiheissa. Pyöräilyn edistämisohjelmien tekemiseen ja päivittämiseen on mahdollista hakea valtion myöntämää avustusta, josta voi lukea lisää Rahoituskanava-välilehdeltä.
Pyöräilykuntien edistämisohjelmia
Akaa: Akaan ja Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelma
Asikkala: Kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelma
Espoo: Pyöräilyn edistämisohjelma 2013–2024
Forssa: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma
Hamina: Haminan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2020–2030 – visio ja kehittämislinjaukset, Haminan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2020–2030 – toimenpideohjelma vuosille 2020–2025.
Hanko: Hangon kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 2022–2026
Harjavalta: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu
Hausjärvi: Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma
Hattula: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma
Hausjärvi: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma
Heinola: Heinolan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Helsinki: Pyöräliikenteen kehittämisohjelma 2020–2025, Helsingin seudun kävelyn edistämisohjelma
Hyvinkää: Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma
Hämeenlinna: Hämeenlinnan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 2022-2026
Ii: Iin pyöräilyn ja jalankulun verkko
Ilomantsi: Joensuun seudun kävelyn ja pyöräilyn strategia
Imatra: Imatran kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Inkoo: Inkoon viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2016
Joensuu: Joensuun kestävän liikkumisen ja JOJO- joukkoliikenteen kehittämisohjelma 2025
Jokioinen: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma
Juuka: Pielisen Karjalan viisaan liikkumisen suunnitelma
Jyväskylä: Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelma
Jämsä: Jämsän kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Järvenpää: Järvenpään pyöräliikenteen kehittämissuunnitelma
Kaarina: Kaarinan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Kajaani: Kajaanin pyörätieverkon kehittämissuunnitelma
Kalajoki: Kalajoen liikenneturvallisuussuunnitelma
Kangasala: Oikeus liikkua omin voimin Kangasalan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 2021
Kauniainen: Kauniaisten kaupungin pyöräilyn edistämisohjelma 2016-2024
Kempele: Kempeleen pyöräilyverkko – strategiasta konkretiaan -suunnitelma
Kerava: Keravan liikennejärjestelmäsuunnitelma 2035
Kirkkonummi: Kirkkonummen kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Kitee: Keski-Karjalan viisaan liikkumisen suunnitelma 2021
Kittilä: Tekeillä yhteinen kestävän liikkumisen strategia (Kittilä, Muonio ja Kolari)
Kolari: Tekeillä yhteinen kestävän liikkumisen strategia (Kittilä, Muonio ja Kolari)
Kokkola: Kokkolan pyöräliikenteen edistämisohjelma 2040
Kontiolahti: Kontiolahden pyöräliikenteen ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2040
Kouvola: Kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelma
Kuopio: Kuopion Pyöräilyn edistämisohjelma, Kuopion seudun kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Kurikka: Kurikan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Kustavi: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Kärkölä: Kärkölän jalankulun ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2021
Lahti: Lahden kävelyn ja pyöräilyn kehittämissuunnitelma 2025
Kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelma 2021-2025 (luonnos 5.6.2023)
Laitila: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Lappeenranta: Lappeenrannan Pyöräilyn kehittämisohjelma
Laukaa: Laukaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Lempäälä: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0, tekeillä oma edistämisohjelma
Liminka: Limingan fiksun liikkumisen suunnitelma
Liperi: Liperin pyöräliikenteen ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2040
Lohja: Lohjasta Suomen paras pyöräilykaupunki
Loppi: Lopen kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2030
Loviisa: Loviisan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Masku: Maskun jalankulun ja pyöräilyn turvallisuussuunnitelma
Muonio: Tekeillä yhteinen kestävän liikkumisen strategia (Kittilä, Muonio ja Kolari)
Mustasaari: Mustasaaren kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Mänttä-Vilppula: Ylä-Pirkanmaan kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2013 Juupajoki, Mänttä-Vilppula, Orivesi, Ruovesi, Virrat
Mynämäki: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Naantali: Naantalin kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2030
Nokia: Nokian kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Nurmes: Pielisen Karjalan viisaan liikkumisen suunnitelma
Nurmijärvi: 2017–2027 ohjelma kevyen liikenteen väylien kehittämistarpeista kunnan maantieverkossa
Orivesi: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0, Oriveden kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Oulainen: Oulaisten liikenneturvallisuussuunnitelma
Oulu: Oulun keskustan pyöräilyn ja kävelyn kehittäminen
Outokumpu: Joensuun seudun kävelyn ja pyöräilyn strategia
Padasjoki: Päijät-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelma
Paimio: Paimion jalankulun ja pyöräilyn edistämisohjelma 2021-2026
Parainen: Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020
Parkano: Parkanon pyöräliikenteen edistämisohjelma
Pirkkala: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0
Pori: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu
Pornainen: Pornaisten liikenneturvallisuussuunnitelma
Porvoo: Porvoon pyöräliikenteen edistämisohjelma
Pyhtää: Pyhtään kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Raasepori: Pyöräilyn edistämisohjelma 2020–2025
Raisio: Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020, Raision kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2024-2035
Rauma: Rauman pyöräilyverkon kehittäminen, Rauman kävelyn edistämisstrategia, tekeillä Rauman seudun kävelyn, pyöräilyn ja kestävien matkaketjujen edistämisohjelma
Riihimäki: Riihimäen kestävän liikkumisen suunnitelma 2021
Salo: Salon kaupungin kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2016
Sastamala: Hyvän elämän maaseutukaupunki Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Savonlinna: Savonlinnan seudun kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Seinäjoki: Pyöräilyn edistämisohjelma 2018-2021
Sipoo: Sipoon kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Taipalsaari: Länsi-Saimaan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Tammela: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma
Tampere: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0, Tampereen Kävelyn ja kaupunkielämän ohjelma, Tampereen Pyoräliikenteen kehittämisohjelma
Turku: Turun pyöräilyn kehittämisohjelma 2029
Tuusula: Tuusulan pyöräliikenteen edistämissuunnitelma
Tyrnävä: Tyrnävän jalankulun ja pyöräliikenteen tarkennettu kehittämissuunnitelma
Ulvila: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu
Utajärvi: Utajärven jalankulun ja pyöräliikenteen kehittämisohjelma 2022-2026
Uusikaupunki: Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Vaala: Vaalan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
Vaasa: Vaasan kaupungin pyöräilyn kehittämissuunnitelma
Valkeakoski: Akaan ja Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelma
Vantaa: Vantaan kaupungin pyöräliikenteen kehittämissuunnitelma, Vantaan kävelyn edistämisohjelma
Varkaus: Keski-Savon kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Viitasaari: Wiitaunionin kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Vesilahti: Vesiahden kävely ja pyöräily - Hyvinvointia kävellen ja pyöräillen, Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0
Vihti: Vihdin kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma
Ylöjärvi: Ylöjärven kaupungin kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma, Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0
Pyöräilybarometrit ja muut pyöräilyn selvitykset
Pyöräilyn edistämisohjelmissa pyöräilyn kasvun taustalla on tyyppillisesti pitkän aikavälin tavoitteita, jotka koskevat ympäristöä, terveyttä, turvallisuutta, yhdenvertaisuutta sekä kaupungin elinvoimaisuutta. Asetetut tavoitteet yhdessä toimenpiteiden kanssa luovat pohjan pyöräilyn edistämistyölle, jonka lisäksi edistämistyö edellyttää aktiivista seurantaa ja arviointia. Tieto toimenpiteiden vaikuttavuudesta ohjaa suunnittelua oikeaan suuntaan ja toimii tehokkaan resursoinnin alustana. Asioille, mitä seurataan ja mikä on näkyvää suunnitellaan sekä kohdennetaan tukea ja rahoitusta.
Liikennevirasto (nykyinen Väylävirasto) on julkaissut vuonna 2014 Kävelyn ja pyöräilyn seuranta ohjeista mittariston kokoamiseen -raportin, jossa on kuvattu kunnille soveltuva malli kävelyn ja pyöräilyn seurantamittariston koostamiseen. Tavoitteellinen pyöräilyn edistämistyö edellyttää sekä määrällistä että laadullista mittaamista. Ajantasaista tietoa tarvitaan monella tasolla ja monissa eri kunnan suunnittelutyöryhmissä, kuten:
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön ja ympäristön suunnittelu
- Katuverkon suunnittelu
- Väylien mitoittaminen
- Väylien toteutus
- Väylien kunnossapito
- Talvikunnossapito
- Liikkumisen ohjaus ja kannustaminen
- Kuljetusten suunnittelu
Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksen (2018) mukaan reilu 20 prosenttia Suomen kunnista ilmoitti seuraavansa pyöräliikenteen määrää. Mukana selvityksessä oli 150 kuntaa ja kaupunkia, joiden peittoalueella asuu noin 4,3 miljoonaa kansalaista. Pyöräliikenteen seuranta vaikuttaisi olevan yleisintä isoissa kaupungeissa, joissa käytetyin menetelmä pyörämäärien arvioimiseksi on koneellinen pistelaskenta. Pienissä kaupungeissa laskentaa suoritetaan tyypillisesti manuaalisesti.
Pyöräilykuntien Pyöräilybarometrejä ja pyöräilykatsauksia
Hanko: Pyöräilybarometrin tulokset 2019
Helsinki: Pyöräilykatsaus 2021, Liikennemäärien kehitys koronaepidemian aikana 2021, Pyöräilykatsaus 2020, 2019, 2018, 2017
Lahti: Lahden Pyöräilykatsaus 2016
Tampere: Liikenne Tampereella 2018 -katsaus, Tampereen kaupunkiseudun kävely- ja pyöräilykatsaus 2017
Turku: Pyöräilybarometri 2021, 2019, 2016