Poljin-lehti 2/2023 on ilmestynyt

Uusin Poljin-lehti esittelee ja ruotii ajankohtaiset pyöräliikenteen ja kävelyn edistämisen asiat hallitusohjelmasta paikallisiin pyöräilybrändeihin ja Fiksusti kouluun -ohjelmaan. Pääteema on tällä kertaa pyöräpysäköinti, johon pureudutaan monipuolisesti ja useita hyviä esimerkkejä esitellen. Lue verkkolehti täällä.

  • Pääkirjoitus: Pyöräpysäköintiä on pakko parantaa
  • Kolumni: Unohtuiko varovaisuusperiaate automaattisten tavarankuljettimien sääntelystä?
  • Orpon hallitus lupaa edistää arkiliikkumista, mutta huoli kävely- ja pyöräilyinvestointien jatkuvuudesta varjostaa näkymiä
  • Pyöräliityntäpysäköinnin kehittäminen asemanseuduilla
  • Vaasa tarjoaa turvallisen pyöräpysäköinnin ratkaisun – Matkakeskuksen uusi pyörätalli osana pyöräilyn edistämistä
  • Kuusitoista uutta kuntaa mukaan Fiksusti kouluun -ohjelmaan
  • Asianmukainen pyöräpysäköinti on tärkeä osa koulumatkapyöräilyn houkuttelevuutta
  • Pyöräilybrändi houkuttelee matkailijoita ja kaupunkilaisia pyöräilemään
  • Pyöräpysäköinnin hiljainen vallankumous

Johdannot artikkeleihin:

Pyöräpysäköintiä on pakko parantaa (pääkirjoitus)

Pyöräpysäköinti on olennainen osa pyöräliikenteen infrastruktuuria. Sen laatu vaikuttaa pyöräilyn houkuttelevuuteen ja pelko varkaudesta rajoittaa pyöräilyä. Laadukkaan pyöräpysäköinnin toteuttaminen on kohtuullisen hintaista ja edellyttää yhteistyötä kuntien, yritysten ja muiden toimijoiden välillä. Hyvä pyöräpysäköinti edistää pyöräilyä ja näyttää pyöräilyn arvostusta, kun taas huonosti suunniteltu pyöräpysäköinti estää pyöräilyä. Tavoitteena on tarjota turvallisia ja käteviä pyöräpysäköintiratkaisuja, jotka vähentävät varkausriskiä ja mahdollistavat pyöräilyn eri kohteissa.

Unohtuiko varovaisuusperiaate automaattisten tavarankuljettimien sääntelystä? (kolumni)

Traficomin esittämä määräysluonnos ns. "kevyille automaattisille tavarankuljettimille", herättää huolta turvallisuusriskeistä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Traficom suunnittelee sääntelyä, joka mahdollistaisi näiden ajoneuvojen käytön mm. jalkakäytävillä ja pyöräväylillä. Esitys vaarantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden. Pyöräliitto, Liikenneturva ja Vammaisfoorumi ovat ilmaisseet huolensa esityksen vaikutuksista. On tärkeää, että julkinen valta priorisoi jalankulkuympäristössä ja pyöräväylillä ihmisten turvallisuutta ja pitää huolta omin voimin liikkuvien ihmisten turvallisuuden lisäksi myös heidän oikeudestaan viihtyisään ja houkuttelevaan liikenneympäristöön.

Orpon hallitus lupaa edistää arkiliikkumista, mutta huoli kävely- ja pyöräilyinvestointien jatkuvuudesta varjostaa näkymiä

Orpon hallitusohjelma sisältää sekä monia merkittäviä toimenpiteitä arkiliikkumisen edistämiseksi, että herättää vakavaa huolta kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmalla kunnissa käyntiin saadun hyvän kierteen katkeamisesta.

Pyöräliityntäpysäköinnin kehittäminen asemanseuduilla

Pyörien liityntäpysäköintiä kehittämällä parannetaan asemien saavutettavuutta ja tarjotaan vaihtoehtoja liityntäliikenteeseen. Samalla luodaan kilpailukykyinen vaihtoehto henkilöauton käytölle ja edistetään kestävien matkaketjujen mahdollisuuksia. Kirjoittaja Antti Rahiala on Traficomin kävelyn ja pyöräliikenteen erityisasiantuntija.

Vaasa tarjoaa turvallisen pyöräpysäköinnin ratkaisun – Matkakeskuksen uusi pyörätalli osana pyöräilyn edistämistä

Vaasassa avattiin toukokuussa rautatieaseman ja matkakeskuksen edustalle 156-paikkainen pyörätalli, joka on uraauurtava panostus pyörien pysäköinnin turvallisuuteen. Samalla tallin korkealaatuinen design ylevöittää kaupunkikuvaa ja sitä kautta myös keskustan houkuttelevuutta. Kirjoittaja Samuli Huusko on Vaasan kaupungin pyöräilykoordinaattori.

Kuusitoista uutta kuntaa mukaan Fiksusti kouluun -ohjelmaan

Fiksusti kouluun -ohjelmaan osallistuvien kuntien määrä lähes kaksinkertaistui kevään 2023 ilmoittautumisten myötä: mukaan lähtee 16 uutta kuntaa. Lisäksi kaksi jo aiemmin aktiivista kuntaa ilmoittautui mukaan uuteen tietopajaan, jonka myötä aktiivisen ja kestävän liikkumisen toimenpiteet juurtuvat toivottavasti entistä syvemmälle koulujen toimintakulttuuriin.

Asianmukainen pyöräpysäköinti on tärkeä osa koulumatkapyöräilyn houkuttelevuutta

Suomessa koulumatkoja pyöräillään ilahduttavan paljon. Tähän nähden pyöräpysäköinti koulujen pihoilla laahaa jäljessä: telineitä ei ole riittävästi ja niiden laadussa on toivomisen varaa. Fiksusti kouluun -ohjelma on vauhdittanut koulujen pyöräpysäköintikartoituksia eri puolilla Suomea. Jo useat koulut ovat saaneet pihoilleen uudet, runkolukituksen mahdollistavat telineet.

Pyöräilybrändi houkuttelee matkailijoita ja kaupunkilaisia pyöräilemään

Viimeisen parin vuoden aikana Suomeen on syntynyt uusia pyöräliikenteen brändejä. Turussa pyöräliikenteelle saatiin seudullinen brändi ja Suomeen suuntautuvalle pyörämatkailulle on syntynyt niin ikään oma brändinsä. Kirjoittaja Jalmari Salaterä on Turun Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hankeharjoittelija.

Pyöräpysäköinnin hiljainen vallankumous

Pyörien pysäköinnin järjestämisestä on tullut ympäri Eurooppaa yhtä olennainen osa pyörällä liikkumisen helpottamista kuin pyöräteiden rakentamisesta. Hyvin suunniteltua pyöräpysäköintiä ei pidetä enää vain pyörien säilömisenä, vaan siitä on tullut keskeinen toiminnallinen osa pyöräliikenteen kokonaiskuvaa.
 

Kerro Poljin-toimitukselle juttuvinkki!

Poljin-lehden tärkein sisältö muodostuu hyvistä pyöräliikenteen, pyörämatkailun ja kävelyn edistämisen esimerkeistä liittyen infraan, liikkumisen ohjaukseen, seurantaan, ohjelmiin, tutkimuksiin, selvityksiin ja muuhun asiantuntijatyöhön. Myös poliittiset päätökset, investoinnit ja talous kiinnostavat toimitustamme. Seuraava Poljin-lehti ilmestyy syyskuussa. Lähetä vinkki, juttuidea tai valmiimpi kokonaisuus Poljin-lehden toimitukseen: info@poljin.fi

Lukuiloa ja hyvää pyöräilykesää!

Martti Tulenheimo
toimitussihteeri

Matti Hirvonen
päätoimittaja