Pyöräkadut tulevat, ehtiikö Joensuu ensimmäisenä?

17. elokuu 2016 - 13:56 | Matti Hirvonen

Pyöräkatu on sekaliikenteenä toteutettu korkeatasoinen pyöräliikenteen yhteys. Pyöräkatu valitaan ratkaisuksi silloin kun se tuottaa kokonaisuutena paremman tuloksen kuin pyörätiet tai -kaistat. Lainsäädäntömuutosta ja uutta liikennemerkkiä odotellessa Joensuussa ja Helsingissä on jo pistetty toimeksi.

Joensuun keskustaa halkovan Kauppakadun saneerauksen yhteydessä kavennetaan katuosuuden Yläsatamankatu-Rauhankatu ajorata viisimetriseksi ja päällystetään katuosuus punaisella asfaltilla. Lisäksi risteysalueet rakennetaan korotettuina. Kadun ilme ja poikkileikkaus muuttuvat täydellisesti. Kyseinen osuus on noin 500 metrin mittainen ja tällä uudistustyöllä saadaan yhtenäinen pyöräilyä suosiva reitti Joensuun pohjoisista kaupunginosista keskustaan. Työ valmistuu kesään 2017 mennessä.

”Tuo katuosuus rakennetaan sellaiseksi, että se voidaan merkitä helposti pyöräkaduksi, kun lainsäädäntö aikanaan antaa siihen mahdollisuuden. Nyt ajorata on liikennesäännöiltään normaali ajorata, mutta ulkonäöltään ja leveydeltään pyöräkadun "mallinen". Mietimme vielä, millä nykyisen tieliikennelainsäädännön mahdollistamilla liikenteenohjausjärjestelyillä saisimme ihmiset ymmärtämään kadun pääkäyttötarkoituksen,” kertoo kaupungininsinööri Ari Varonen.

Tämä on juuri sellaista ennakoivaa ja kokeilevaa liikennesuunnittelukulttuuria, jonka toivoisi yleistyvän Suomessa. Pyöräkadun idea on lähtöisin Hollannista ja niitä on toteutettu viime vuosina useassa Euroopan maassa. Myös Helsingissä on suunnitteilla Pyöräkatu Kulosaaren puistotielle Itäväylän suunnan pyöräilyn laatukäytävän eli baanan yhteyteen. Valmista pitäisi tulla vuoden 2017 aikana.

Lisätietoja Pyöräkadusta: 
Pyörälkiikenteen suunnitteluohje (Helsingin kaupunki)
Kulkulaari: kuvia toteutetuista Pyöräkaduista 

Mediassa aiheesta:
Karjalan Heili 6.8.2016
Joensuun kaupungin tiedote 4.8.2016
Helsingin Uutiset 21.9.2015