Uusin Poljin-lehti on ilmestynyt!

24. marraskuu 2014 - 16:06 | Matti Hirvonen

Poljin 5-6/2014 sisältönä uusi suunnitteluohje, pyöräilylainsäädännön muutostarpeet ja paljon muuta! Lehden pdf-versio on täällä.

Pääkirjoitus: Pyöräkatuja myös Suomeen. Miltä tuntuu pyöräillä kadulla, jossa autot liikkuvat hitaasti ja pyöräilyn ehdoilla?

Pyöräilyn liikennesäännöt Euroopassa ja muutostarpeet Suomessa. Tieliikennelakia ollaan uudistamassa ja aika saattaa olla kypsä siihen, että pyöräilyä koskevat säädökset uudistuvat kelpo polkaisun parempaan suuntaan. Petri Sipilän ansiokkaassa analyysissä käsitellään aiheesta tehdyn liikenneministeriön selvityksen perusteella seuraavien sääntöjen tilanne Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa sekä soveltamismahdollisuudet Suomessa. Lisäksi käsitellään lyhyesti onnettomuudet ja pyöräilyn turvallisuus kohdemaissa.

  • Pyörätie-merkin velvoittavuus
  • Kaksisuuntainen pyöräily yksisuuntaisilla kaduilla
  • Pyöräkadut
  • Pyöräily suojatiellä
  • Pyörätien jatkeen merkintä ja väistämisvelvollisuus
  • Ankara vastuu (onnettomuustilanteessa)
  • Mopoilu pyöräteillä
  • Kypäränkäyttövelvollisuus

Pyöräilyn kaksinkertaistaminen lähtee sen yksinkertaistamisesta. Uusi jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohje. Tarve laadukkaalle pyöräilyinfrastruktuurille Suomessa on huutava. Uusi valtakunnallinen suunnitteluohje antaa hyvät mahdollisuudet sen toteuttamiseen ja korostaa pyöräilyn ja jalankulun erottelun merkitystä.

Terveyttä ja kuntoa työmatkaliikunnasta. Työkyky ylös ja painoindeksi alas. Liikettä työmatkaan! -hankkeen rohkaisevia tuloksia Turusta.

Pyöräilypolitiikan lyhyt oppimäärä. Kokeneet pyöräilyvaikuttajat kokosivat vihjeitä ja keinoja tehokasta pyöräilypoliittista vaikuttamista varten. Tee näin, älä tee näin...

Presidenttiparille suomalaisvalmisteiset polkupyörät. Pyöräilyn taloudellinen arvo, laadukkaiden olosuhteiden merkitys ja lasten pyöräilyn edistäminen olivat agendalla Mäntyniemen pyöräilytapaamisessa.

Kävellen ja pyöräillen kouluun Kokkolassa. Valtakunnallisesti paljon puhuttanut ”pyöräilykielto” eka- ja tokaluokkalaisille ei vaikuta Kokkolassa kovin yleiseltä, sillä vain muutama kyselyyn vastannut koulu ilmoittaa antaneensa suosituksen pyöräilyn välttämisestä pienimmille oppilaille.

Autoton mies. ”Jos mies käyttää julkista liikennettä yli 30-vuotiaana, hän on elämässään epäonnistunut, julisti Margaret Thatcher niihin aikoihin, kun tavoitteena oli saada maailma pyörimään autojen ja öljyn ympärillä.” Lue Markku Lahtisen oivaltava kolumni kahden keski-ikäisen miehen autovapaasta, mutta erilaisesta elämäntavasta.

LYHYESTI

Työmatkaliikkujat ovat onnellisempia. Iso-Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa seurattiin 18 vuoden ajan noin 18 000 henkilön työmatkaliikkumista.

Jyväskylän 100 pyörää –projekti. Jyväskylässä paikalliset korkeakoulut ja Jyväskylän Pyöräilyseura keräsivät, kunnostivat ja arpoivat  100 käytöstä poistettua pyörää kaupunkiin muuttaneille uusille opiskelijoille.

Pyöräily suosittua Lappeenrannassa. Kaupungin kulkutapakyselyssä tutkittiin, millä välineellä Lappeenrannassa kuljetaan 1-20 kilometrin matkat. Vastanneista 29 prosenttia kulki pyörällä.

Hyvinkäälle palkinto kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä. Valtakunnallinen Kunnossa kaiken ikää (KKI)-ohjelma palkitsi 20-vuotisjuhlaseminaarissaan 5.11. Hyvinkään kaupungin esimerkillisestä työstä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi.

Kuka omistaa kaupungin? ”Katutilan uusjako” on usein kuultu vaatimus pyöräilyn edistäjiltä, mutta tarkempi määrittely uusjaon laajuudesta ja yksityiskohdista monesti puuttuu. Tuore tutkimus Berliinistä pureutuu asiaan tarkemmin.