Vuoden pyöräilyteko 2016 -kisa

Ehdota vuoden 2016 pyöräilytekoa, kolme parasta ehdotusta palkitaan!

Vuoden pyöräilyteko -kisalla saadaan parhaat pyöräilyn edistämisteot julkisuuteen ja pyöräilyn edistämisestä kiinnostuneiden on mahdollisuus ottaa oppia näistä hyvistä esimerkeistä. Vuoden pyöräilyteko -kisa järjestetään kolmatta kertaa. Vuoden 2015 pyöräilytekoina palkittiin Jyväskylän Lastipyörälainaamo, Velogi - Pyöräilevä videoblogi ja Tienaa Työmatkalla- nettipalvelu.

Voit ehdottaa vuoden 2016 pyöräilytekoa 28.2.2017 asti klikkaamalla sivun alareunan "Lisää uusi kommentti" -painiketta. Voit myös kommentoida muiden tekemiä ehdotuksia. Ehdotuksen tulee sisältää ainakin seuraavat asiat:

  • Lyhyt vapaamuotoinen kuvaus pyöräilyteosta ja perustelu sen hyvyydestä
  • Milloin se tehtiin
  • Pyöräilyteon tekijä(t)
  • Kenelle teko oli suunnattu / keneen se vaikutti

Pyöräilykuntien verkosto ja Suomi Pyöräilee -työvaliokunta tekevät valinnan ehdotusten perusteella. Valintakriteereitä:

  • Miten teko on edistänyt pyöräilyä yleisesti
  • Vaikuttavuus: esim. kuinka suuri joukko ihmisiä hyötyy tai kuinka pysyvä on muutos
  • Hauskuus: miten teko on tuottanut hyvää mieltä
  • Kekseliäisyys: uusia raikkaita ideoita tai toimintatapoja
  • Julkisuus: miten teko on saanut näkyvyyttä esim. mediassa

Voittajat julkistetaan Suomi Pyöräilee -tietoiskussa perjantaina 17.3.2017 Helsingin Messukeskuksessa. Tässä kisassa palkitaan kolmen parhaaksi valitun ehdotuksen tekijät. Itse pyöräilyteon tekijät palkitaan kunniakirjalla ja julkisuudella.

Kisan järjestävät Pyöräilykuntien verkosto ja Suomi Pyöräilee -hanke. Lisätietoja: toiminnanjohtaja Matti Hirvonen, 040 419 4555, matti.hirvonen(at)poljin.fi

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Jarmo Eronen

Vuoden pyöräilyteko:
Markku Leppälän pyöräily U.S.A:n länsirannikolta itärannikolle!
Tiedot löytyvät Poljento-lehdestä.

Lähettänyt käyttäjä Tiina Riikonen

Vuoden pyöräilyteko:
Limingan maastopyöräilyreitistön perustaminen. Limingan kunta yhdessä naapurikuntien (Lumijoki ja Siikajoki) kanssa on tuottanut laajan maastopyöräilyreitistön, jossa on useita erimittaisia ja vaativuudeltaan eritasoisia reittejä. Reitti palvelee laajasti Oulun-Raahen talousalueen liikkujia, maastopyöräilijöiden ohella myös lähiulkoilevia kävelijöitä, patikkaretkeilijöitä ja polkujuoksijoita sekä myös talvella läskipyöräilijöitä ja lumikenkäilijöitä.
Reitin perustamisessa on iso osuus kymmenillä yksityisillä maanomistajilla, jotka suhtautuivat suopeasti hankkeeseen ja osaltaan halusivat lisätä alueen pyöräilymahdollisuuksia. Harrastajien osallistaminen ja kunnan innokas lähteminen esitykseen mukaan ja hyvin toiminut yhteistyö kunnan eri sektoreiden välillä on hieno toimintatapa kunnalta ja teki mahdollisesti reitistön aikaansaamisen tavanomaista nopeammalla aikataululla. Reitin ideoitsija ja tekijä Klaus Pohjola on tehnyt työtä sielullaan ja edistänyt laajan käyttäjäkunnan maastopyöräilyolosuhteita.
Fat bikella ajaessa hauskuuskerroin on aina huipussaan! Uusi reitistö tuo iloa elämään ja levittää hauskuutta innostamalla uusiakin ihmisiä luontoon pyöräilemään ja liikkumaan ympäri vuoden.
Reitistöstä on tuotettu esimerkillisen informatiiviset infosivut ja pyöräily saa näin ison näkyvyyden alueen matkailusivuilla. http://www.visitliminka.fi/sivu/fi/liikunta/maastopyoraily/

Lähettänyt käyttäjä Tapio Keihänen

Helsingin Polkupyöräilijät Ry:n ja Helsingin kaupungin rakennusviraston organisoima Lumikummipilotti talvella 2015-2016. HePon vastuulla oli järjestää pilotointiryhmä (80 pyöräilijää) ja palautteen kerääminen, rakennusvirasto hoiti varsinaisen kunnossapidon.

Pilotissa testattiin menestyksekkäästi vilkkaasti liikennöidyllä pyörätieosuudella muualla maailmassa yleisesti käytettyä talvikunnossapitomenetelmää, harjausta ja suolausta. Tällä päästiin eroon pyörätielle huonommin soveltuvasta aurauksesta sekä renkaita puhkovasta sepelistä.

Pilotti koettiin menestyksenä niin pyöräilijöiden kuin kaupunginkin puolelta. Pyöräilymäärä kasvoi noin 18% kyseisellä pyörätiellä edelliseen talveen verrattuna. Pilotin onnistumisen ansiosta harja+suola -ylläpito laajennettiin heti seuraavana talvena kahdelle muullekin reitille.

Lähettänyt käyttäjä Saara

Ehdotukseni on ympäristökasvatushanke BoxBike Helsinki. Se yhdisti nuoret, polkupyöräilyn ja yhdessä tekemisen. Valittu ryhmä nuoria ideoi ja toteutti omanlaisensa ja tarpeisiinsa sopivan tavarapyörän ammattilaisten avustuksella. Lopputuotoksen, eli pyörän sai ryhmä tietysti käyttöönsä. Hankkeen idea oli sen verran uusi, että se herätti huomiota Suomessa ja ulkomailla. Hanke saikin seuraajia Facebookissa ja etenkin Twitterissä ulkomaita myöten. Medianäkyvyyttäkin Box Bike sai; Projektipäällikkö kävi mm. Yle Puheella keskustelemassa hankkeesta Mikko Peltolan kanssa ja hanketta esiteltiin GoExpo-messuilla.

Hanke alkoi syksyllä 2015, jolloin julkistettiin nuorille avoin haku mukaan projektiin. Ohjausryhmä valitsi mukaan Boss-nuoret eli Kaarelan alueen nuorisotaloaktiivit. Tammikuussa 2016 työ aloitettiin tutustumalla olemassa oleviin laatikkopyöriin. Tämän jälkeen Boss-nuoret aloittivat pyörän ideoinnin ja rakentamisen yhdessä projektipäällikön ja teollisen muotoilijan kanssa. Valmis pyörä julkistettiin 30.11.2016 Narinkka-aukiolla.

Hankkeen takana on Luonto-Liiton Uudenmaan piiri (LUP) ja sen yhteistyötahoja olivat Helsingin polkupyöräilijät ja Pyöräpaja. Ohjausryhmässä oli henkilöitä LUPista, Helsingin polkupyöräilijöistä, Pyöräpajasta sekä Helsingin Nuorisoasiainkeskuksesta.

Lähettänyt käyttäjä Pyörällä

Kaupunkilaisten aloitteesta lähtenyt päätös muuttaa Helsingin Hämeentie joukkoliikenneväyläksi, johon varataan selkeät väylät myös polkupyöräilijöille. Tämän jälkeen myös kadun asukkaat hengittävät puhtaapaa ilmaa ja joukkoliikenne kulkee sujuvasti.

Lähettänyt käyttäjä Kalle

Saastuttavat dieselbussit jätettiin kadulle, mutta käytännössä saasteettomasta henkilöautoliikenteestä on luovuttu. Ei tee hyvää kaupungin ilmansaasteille. Ei siis kelpaa, vaikka pyöräkaistat ovatkin plussaa.

Lähettänyt käyttäjä Kalle

Saastuttavat dieselbussit jätettiin kadulle, mutta käytännössä saasteettomasta henkilöautoliikenteestä on luovuttu. Ei tee hyvää kaupungin ilmansaasteille. Ei siis kelpaa, vaikka pyöräkaistat ovatkin plussaa.

Lähettänyt käyttäjä Tanja Rautavirta

Kesäkuun 30. päivänä 2016 polkaistiin porukalla koko perheen pyöräilytapahtuma käyntiin Iitin Sääskjärvellä. Pyöräilytapahtuma tuotettiin osana Iitin Voimakylät ja etsivä liikuntatyö -hankkeen tapahtumia yhteistyössä sekä paikallisten kyläyhdistysten että Iitin Ladun ja Iitin SPR:n voimin.
Tapahtumassa pyöräiltiin Sääskjärven ympäri, 14 kilometrin pituinen reitti.Reitillä sai ihailla kaunista kesäiltaa eteläisen Iitin maalaismaisemissa. Tapahtumaan osallistui yli sata eri-ikäistä pyöräilijää.
Pyöräillä sai joko kilpahengessä, kuntoillen itsekseen tai koko perheen voimin. Kaikki osallistuneet lapset palkittiin, lisäksi palkittiin kylän miesten ja naisten sarjoista kolme nopeinta ja kolme onnekkainta suoritusta. Kylän komein munamankeli oli myös haussa. Tapahtuma oli kaikille avoin ja osallistumismaksuja ei kerätty. Polkupyöräily yhdisti kyläläisiä omilta ja naapurikyliltä. Yhdessä tehtiin mukava kesäinen tapahtuma, joka varmasti saa myös jatkoa.
https://www.facebook.com/events/1782088328744394/

Lähettänyt käyttäjä Arja Starck

Ikaalisten kaupungin hoito- ja hoivapalveluihin hankittiin "riksapyörä" elokuussa 2016. Syksyn aikana kilometrejä kertyi lähes 400 km. Pyörä mahdollisti Toivolansaarikodin (tehostettu palveluasuminen) asukkaiden ajelut torille tuttavia tapaamaan, kaupoille ja kahville. Pyörää on "lainattu" myös Kyrösjärven toisella puolella sijaitsevan Nikulan (tehostettu palveluasuminen) asukkaiden iloksi. Pyörän kuljettajana ovat toimineet eri henkilöt pääasiassa virikeohjaaja ja hoitajat. Riksapyörä oli myös koulun liikuntapäivässä Pro-luokan (erityisluokka) apuna mahdollistamassa liikuntarajoitteisten oppilaiden mukana oloa.
Pyörä on herättänyt huomiota paikallislehden (Oiva) jutullaan, sekä sosiaalisessa mediassa. Asukkaiden tarvitsemat pyöräilykypärät ja huomioliivit ovat tulleet tätä kautta lahjoituksena. Syksyn aikana pyörällä oli runsaasti kysyntää, ja toisen pyörän hankinta harkinnassa. Tulevana keväänä ja kesällä pyörän iloista pääsevät nauttimaan myös muiden yksiköiden asukkaat ja mahdollisuuksien mukaan kotona asuvat ikäihmiset.

Lähettänyt käyttäjä PKI

Pyörällä kaiken ikää- toiminta on mielestäni vuoden pyöräilyteko

Lähettänyt käyttäjä Sarianna

Eurajoen kunnan henkilöstölle hankittiin keväällä 2016 reilu 20 asiointipyörää. Ne sijoitettiin ympäri kuntaa eri toimipisteille, jolloin reilusta 400 työntekijästä ne, jotka ovat ilmoittaneet työasiointipyöräilyn olevan mahdollista, voivat niitä hyödyntää. Tarkoituksena oli mahdollistaa asioinnit pyörällä, varsinkin kun keskustan alueella toimipisteillä ja esim. kaupoilla on lyhyet välimatkat. Pyörällä ne saa kuljettua nopeasti, mutta ei tarvitse käyttää autoa. Asiontipyörät ovat olleet mediassa näkyvillä mm. Eurajoen lähikunnissa jaettavissa lehdissä. Pyörien ollessa asiointimatkalla näkyy muille kypärän HeTeKa -tarra. Raikkaaseen ulkoilmaan pääsy kesken työpäivän työasioita hoitaessa virkistää kummasti ja kartuttaa päivän aktiivisten minuuttien määrää.

Lähettänyt käyttäjä Kampiapina

Ehdotan Vuoden pyöräilyteoksi Mikko Mäkipään työtä pitkänmatkanpyöräilyn edistämiseksi Suomessa. Mikko organisoi väsymättömästi vuosittain useita pitkänmatkanpyöräilyn tapahtumia, kuten esimerkiksi 200 km ajon ja legendaarisen 600 km:n Helsinki - Satakunta - Helsinki ajon. Etenkin lyhyemmät reitit keräävät satoja osallistujia. Vuosittain järjestetään myös Tour de Helsingin reitin ajaminen yöllä, missä pääsee hyvin harjoittelemaan pimeällä ajoa. Lisäksi hän järjestää julkisuuttakin saaneen Talvipäivänseisaus pyöräilyn, jossa ajetaan vuoden pisimpänä yönä joulukuussa vähintään 150 kilometriä.

Talvipyöräily on saanut näkyvyyttä mediassa mm. Aamu-TV:ssä 17.12.2016 ja radiossa:
“Mikko Mäkipää pyöräili läpi pisimmän yön”
http://areena.yle.fi/1-2558512

Lisäksi Mikko osallistuu tänä vuonna viidettä kertaa Euroopan halki pyöräiltävään Transcontinental Raceen, joka tuo tälle pyöräilymuodolle lisää näkyvyyttä Suomessa. Häntä on haastateltu aiheesta myös Hesariin:
http://www.hs.fi/ihmiset/art-2000002671492.html

Mikko ylläpitää pitkänmatkanpyöräilijöiden sivustoa randonneurs.fi ja lisäksi organisoi esimerkiksi vaatetilauksia.

Ilman Mikon panosta tämä pyöräilymuoto olisi Suomessa hyvin marginaalisessa asemassa.

Lähettänyt käyttäjä Olli-Pekka Silf...

KIRKKOPYÖRÄILY YHDISTÄÄ LIIKUNNAN, KULTTUURIN JA HILJENTYMISEN

Tampereen, Nokian ja Pirkkalan seurakunnat sekä Pyöräilyseura Kaupin Kanuunat ry. ja Tampereen Polkupyöräilijät ovat järjestäneet vuodesta 2014 alkaen Kirkkopyöräily-tapahtuman. Tapahtuman toteutuksessa on myös Ekokumppaneilla sekä alueen kunnilla ollut keskeinen merkitys.

Matalan kynnyksen liikuntatapahtuma

Kirkkopyöräilyn idea on lyhykäisyydessään yksinkertainen. Kyseessä on matalan kynnyksen liikuntatapahtuma, jossa olennaista on yhdessä liikkuminen ja Pyhäjärven ympäristöön tutustuminen. Matkalla pysähdytään kirkoilla ja seurakuntataloilla, joissa on mahdollisuus hetkeksi hiljentyä ja nauttia pientä purtavaa. Liikkumisen ohella tarjoutuu siis mahdollisuus tutustua Pyhäjärven lähellä oleviin kirkkoihin sekä niiden historiaan. Kirkkopyöräily yhdistää liikunnan ja kulttuurin. Se koskettaa ihmisen henkistä, hengellistä ja fyysistä ulottuvuutta eli huomioi ihmisen kokonaisvaltaisesti. Tähän liittyy myös ajatus yhteisestä matkanteosta. Kirkkopyöräily on vahvasti myös sosiaalinen ja yhteisöllinen tapahtuma, jossa mennään ryhmän ehdoilla.

Kirkkopyöräilyn osallistujissa on kaiken ikäisiä pyöräilijöitä. Kyseessä on tapahtuma, jonne voi hyvin tulla koko perheen voimin. Matkasta selviytyminen ei myöskään vaadi huippuluokan välineitä tai kovaksi viritettyä kuntoa. Tapahtuman yksi keskeinen ajatus on korostaa pyöräilyn tarjoamia mahdollisuuksia arkiliikkumisen mahdollistajana. Yksi osallistumista madaltava kynnys on mahdollisuus lähteä liikkeelle joko Tampereelta, Nokialta tai Pirkkalasta. Reitti ja järven kiertosuunta ovat samat lähtöpaikasta huolimatta.

Kirkot keskellä kyliä

Kirkkopyöräilyn ajankohta on vakiintunut toukokuuksi. Vuonna 2016 Kirkkopyöräily järjestettiin toukokuun viimeisenä lauantaina, ja se oli osa Tour de Tamperetta. Kirkkopyöräilyssä oli tuolloin mukana 180 osallistujaa. Tapahtuma sai hyvin näkyvyyttä Tampereella ja Tampereen ympäristössä. Näin tarjoutui mahdollisuus pitää pyöräilyä positiivisella tavalla esillä. Mukana olleen kolmen kunnan johto oli mukana tapahtuman markkinoinnissa ja osallistui myös itse pyöräilyyn. Kirkkopyöräilyn järjestämisessä mukana olevat seurakunnat ovat olleet alusta lähtien sitoutuneesti mukana. Näin halutaan osoittaa, että kirkkokin on keskellä ihmisten luontaisia reittejä, ja seurakunnat haluavat omalla työllään edistää ekologista elämäntapaa sekä vahvistaa yhdessä liikkumista.

Kirkkopyöräilyn onnistumisessa tärkeä rooli Kaupin Kanuunoiden pyöräilijöillä, jotka ovat toimineet Kirkkopyöräilyssä ryhmien vetureina. Samalla moni osallistuja on saanut lisätietoa pyöräilyturvallisuudesta sekä muun liikenteen huomioimisesta. Kirkkopyöräily on myös verkostotapahtuma.

Pyöräilyreitti PYHÄ kulkee kauniin maiseman keskellä

Tapahtuman perussapluuna on monilta osin kohdallaan, ja jokaista tapahtumaa valmistellaan aina huolella. Tavoitteena on löytää peruslenkin kiertoon aina hiukan uusia vaihtoehtoja sekä pysähdyspaikkoja. Yhteisen matkan tekeminen alkaa jo suunnittelusta. Paras palkinto on nähdä iloisia ja hyväntuulisia pyöräilijöitä kirkkojen ja seurakuntatalojen pihalla tai katsella Pyhäjärven ylittävän Rajasalmen sillan yli kulkevaa letkaa.

Samaista siltaa pitkin kulkee merkitty pyöräilyreitti PYHÄ, joka kulkee siis Tampereen, Nokian ja Pirkkalan alueilla seuraillen Pyhäjärven rantoja. Reitin varrelle osuu monia luonnonkauniita kohtia, ja samalla sivutaan myös niitä vanhoja reittejä, joita Pirkkalan vanhan pitäjän ja emäseurakunnan aikana kuljettiin kirkkomatkoilla. Tähän maisemaan on Kirkkopyöräilykin hyvin asettunut.

Lähettänyt käyttäjä Anders Paetau

Ehdotan vuoden 2016 pyöräilyteoksi Matti Rämön TV-dokumenttia "Polkupyörällä Himalajalle": YLE Areena 2.9.2016, 57 min, katsottavissa pysyvästi, esitettiin samana päivänä myös YLE Teema-kanavalla. Areenan dokumenttia on katsottu jo 35448 kertaa, ja Teeman TV-esityksen katsoi arviolta yli 100.000 katsojaa. Kyseessä on kaikille suunnattu värikäs ja informatiivinen pyöräilykertomus, samalla valaisee Intian olosuhteita, kulttuuria, ihmisiä ja maantiedettä vangitsevalla tavalla. Himalaja-matkan tarinan Matti Rämö on julkaissut myös laajempana kirjana samana vuonna: "Polkupyörällä Himalajalla", Helsinki: Minerva, 2016.

Tekijä FM Matti Rämö (s. 1962) on YLE:n teksti-TV:n toimittaja, koulutukseltaan maantieteilijä. Tämä TV-dokumentti edustaa vain jäävuoren huippua siitä mittavasta työstä mitä Matti Rämö on tehnyt pyöräilyn edistämiseksi. Hän on julkaissut yhteensä 8 pyörämatkakirjaa vuosina 2009-2016, esitelmöinyt ja osallistunut lukusia kertoja erilaisten pyöräilyteemojen, messujen ja tapahtumien yhteydessä. Kirjat vievät meitä laajoille matkoille Euroopassa, Afrikassa ja Aasiassa sekä Intiassa.

Matti Rämön TV-dokumentti on suunnattu laajalle yleisölle, kaikille joita kiinnostaa erilaiset maat ja kulttuurit, sekä pyöräilemisen suunnittelu, olosuhteita ja toteuttaminen. Dokumentin ja kirjojen kerronta huokuu paneutumista ja maantieteilijän asiantuntemusta maisemien ja tapahtumien kuvauksissa, ja ennen kaikkea rakkautta pyöräilyyn ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.

TV-dokumentti ja siihen liityvä kirja edistää laajasti pyöräilyä mm. yllä mainitulilla tavoilla. Se kertoo myös pyöräilyn myönteisestä vaikutuksesta kokonaisvaltaisesti ihmiseen, sekä kehoon, mieleen että sosiaalisesti. Dokumentin laaja katselu sekä Areenassa että Teemalla kertoo sen vaikuttavuudesta. Kerronta on informatiivinen, hauska ja osoittaa huomattavaa kekseliäisyyttä eri tilanteiden kohtaamisissa.

Vaikka kyseessä onkin eksoottinen pyöräilyseikkailu, niin Matti Rämön oma sanonta sopii tähän loppuun: "arkipyöräily on parasta, pitkät matkat bonusta". Valitkaamme tämän "bonuksen" vuoden 2016 pyöräilyteioksi!

Lähettänyt käyttäjä Anders Paetau

Voi voi sanoo kieli-poliisi Anders (itselleen):

Otsikkona piti olla:

Ehdotan vuoden 2016 pyöräilyteoksi Matti Rämön TV-dokumenttia: "Polkupyörällä Himalajalle".

Ja viimeinen lause/objekti muotoon:

Valitkaamme "tämä "bonus" vuoden 2016 pyöräilyteoksi.

Lähettänyt käyttäjä Pertti Seppä

Matti Rämön ikäluokkaan kuuluvan oli ilo huomata, että pyöräily ja vaativatkin pyöräretket ovat vielä mahdollisia. Kiitos Matille meidän tavallisten pyöräilijöiden kannustuksesta esimerkin voimalla!

Lähettänyt käyttäjä Anna Sarkkinen

Ehdotan vuoden pyöräilyteoksi Keski-Suomen maakuntavaltuuston rohkeaa päätöstä lähteä laatimaan Keski-Suomen alueelle valtakunnallisesti ensimmäinen koko maakunnan kattava pyöräilynedistämissuunnitelma.

Lähettänyt käyttäjä Jeremias Palomäki

- Pyöräliiton talvipyöräilykampanja http://pyoraliitto.fi/polkien-lapi-vuoden-pyorailytalvi-viikkoa-vietetaa...
- Pyörällä kaiken ikää kampanja http://pyorallakaikenikaa.fi/

Nyt en ikäväkyllä kerkeä paremmin perustelemaan. Talvipyöräily sai julkisuutta ja sanomaa levitettiin, että talvipyöräily on normaalia eikä sen tarvitse olla extremelaji. Pyörällä kaiken ikää kampanja taas antaa ikäihmisille mahdollisuuden tuntea tuulenvireen hiuksissaan ja vapauden tunteen.
Ehkä toiset perustelee kommentein enemmän.

Lisää uusi kommentti