Vuoden pyöräilykunnan valinta 2017

Vuoden pyöräilykunta -tunnustus annetaan vuosittain kunnalle tai kaupungille, joka  on määrätietoisesti edistänyt pyöräilyä (tarkemmat valintakriteerit tästä). Viime vuonna kunnian sai Jyväskylä. Vuoden pyöräilykunnan valinnan tekee Suomi pyöräilee -työvaliokunta. Tunnustus on luonteeltaan kannustepalkinto, jossa huomioidaan viimeaikainen kehitys ja kaupungin sitoutuminen tuleviin suunnitelmiin pyöräilyn edistämisessä.

Kaikilla pyöräilijöillä on mahdollisuus osallistua valintaprosessiin!
Ehdota vuoden pyöräilykuntaa
 kirjoittamalla ehdotuksesi perusteluineen tämän sivun kommenttiosioon. Tämän sivun kommenttiosiossa voit myös ottaa kantaa muiden tekemiin ehdotuksiin. Ehdotuksia tehdessäsi huomioi kuitenkin, että uudelleenvalinta on mahdollinen vasta, kun edellisestä valinnasta on yli 10 vuotta. Lista 10 viime vuoden aikana palkituista kunnista, joita ei siis voida valita, löytyy tästä.

Suomi Pyöräilee -kampanjan työvaliokunta huomioi pyöräilijöiden kommentit valintaa tehdessään. Huomio kiinnitetään puolesta tai vastaan esitettyjen argumenttien sisältöön – yksittäistä kuntaa koskevan palautteen määrälle ei tämän kaltaisessa nettipalautteessa voida antaa painoarvoa. 

Vuoden pyöräilykunta julkistetaan Suomi Pyöräilee -tietoiskun alussa 17.3.2017 Helsingin Messukeskuksessa. Jätä kommenttisi ja perustelusi torstaihin 2. maaliskuuta mennessä.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Jukka Lepistö

Edelleenkään en ole tavannut paremmin toteutettua kevyenliikenteen väylästöä kuin Keravalla. Ainoa miinus pyöräilytelineiden puutos, esim Keravan asemalla, mutta väylät toteutettu hienosti omine kaistoineen ja osittain omine värineen.

Lähettänyt käyttäjä Tommi Vainikainen

Tästä voi hyvin olla samaa mieltä. Jalankulun ja pyöräilyn erottelu on toteutettu lähes kaikilla väylillä, jotka ovat myös ihan kohtuullisen leveitä. Lisäksi Saviontaival on ollut olemassa pari vuosikymmentä pidempään kuin Helsingin Baana, ja palvelee niin jalankulkua kuin pyöräilyä erinomaisesti yhdistäen Savion ja Kanniston keskustaan.

Terv. kateellinen naapuri Järvenpäästä.

Lähettänyt käyttäjä Jukka H.

Helsinki yrittää tosissaan parantaa pyöräilyn oloja. Minusta sille voisi antaa vuoden pyöräilykunnan tunnustuksen esim. Kalasataman ja Mustikkamaan välisen kävelyn ja pyöräilyn sillan toteuttamisesta. Kaupunki on myös satsannut paljon pyörätieverkon suunnitteluun, vaikka toteutus ei aina ole ollut ihan mukana. Toteutuneista Baana on kärkihanke ja nyt on alkanut Mechelininkadun muuttaminen pyöräily-ystävällisempään suuntaan.

Lähettänyt käyttäjä Mikael K

Annan ääneni kalajoelle koska he ovat kehittäneet ja pitäneet tiet kunnossa niin polkupyörätiet ja autotiet. :)

Lähettänyt käyttäjä Satu Leppänen

Hei,
Minusta Helsinki ansaitsee tämän palkinnon! Perustelut:
Vuonna 2016 Helsingissä tehtiin kolme merkittävää parannusta
1) Kaupunki julkaisi uudet pyöräliikenteen suunnitteluohjeet. Näiden avulla pyöräliikenteen suunnittelu päivitetään 2010-luvulle vastaamaan parhaimpia Europpalaisia käytöntöjä. Uusista ohjeista hyötyvät myös muut kaupungit.
2) Kaupunki avasi kattavan kaupunkipyöräjärjestelmän, joka saavutti hienosti kaupunkilaisten suosion. Kaupunkipyöräjärjestelmä toimii joukkoliikenteen jatkona ja helpottaa ihmisten arkista kulkemista.
3) Kaupunki hyväksyi Hämeentien liikennesuunnitelman, jossa kadulle rakennetaan turvalliset ja laadukkaat pyöräväylät. Hämeentie on pitkään ollut yksi kaupungin pahimmista kaduista pyöräilyn kannalta, mutta nyt tähän on luvassa muutos.

Helsinki toimii Suomessa suunnan näyttäjänä ja pioneerina. On jo aika, että kaupunki saa työstään kiitosta! :)

Lisää uusi kommentti